نحوه تعویض بلبرینگ موتور القایی

قسمت 1 قسمت 1 از 3: جدا کردن موتور


دانلود مقاله

  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 1

    1 دستگاه را از برق بکشید و موتور را جدا کنید. اگر هنوز موتور خود را به برق وصل یا متصل به دستگاه دارید، سیم برق را از برق بکشید. در تمام مدتی که کار می کنید موتور را از برق جدا کنید تا به خود آسیب نرسانید. به دنبال سیم های متصل به کناره موتور بگردید و کانکتور جعبه ای شکلی را که آنها را در آنجا نگه داشته است جدا کنید. هر پیچ و مهره ای که موتور را در داخل دستگاه نگه می دارد با آچار باز کنید تا بتوانید موتور را خارج کنید.[1]
    منبع تحقیق X

    • هرگز روی موتور خود در حالی که هنوز به برق وصل است کار نکنید زیرا ممکن است دچار برق گرفتگی شوید.
    • فرآیند برداشتن موتور بسته به دستگاهی که روی آن کار می کنید متفاوت است. برای تعیین بهترین راه برای جدا کردن موتور، به دفترچه راهنمای کاربر دستگاه خود مراجعه کنید.
  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 2

    2 درپوش فن و فن را از انتهای موتور با جغجغه جدا کنید. به دنبال انتهای موتوری باشید که محصور شده و دارای دریچه است. پیچ ها را در اطراف لبه های بالا و پایین پوشش قرار دهید و آنها را با جغجغه خود باز کنید. پوشش را کنار بگذارید تا فن زیر آن نمایان شود. برای جدا کردن فن از بدنه اصلی موتور از ضامن دار یا پیچ گوشتی استفاده کنید.[2]
    منبع تحقیق X

    • اگر در چرخاندن پیچ های روی جلد یا فن مشکل دارید، سعی کنید آنها را با WD-40 روغن کاری کنید تا به شل شدن آنها کمک کند.
    • وقتی درپوش را به پایان رساندید، پیچ‌ها را دوباره به سوراخ‌ها بپیچانید تا آنها را گم نکنید.

    تبلیغات

  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 3

    3 بالای درپوش های انتهایی موتور و محفظه اصلی را در امتداد درزهای آنها علامت بزنید. درپوش‌های انتهایی محفظه‌های فلزی هستند که از قطعات الکترونیکی داخلی موتور شما محافظت می‌کنند، اما تشخیص اینکه بعداً به چه طریقی دوباره آنها را نصب کنید دشوار است. درزهای بین درپوش های انتهایی و بدنه اصلی موتور را پیدا کنید. با نشانگر خود یک خط بکشید تا از روی درز عبور کند. به این ترتیب، هنگامی که درپوش انتهایی را دوباره روی آن قرار می‌دهید، می‌توانید علامت‌های خود را ردیف کنید.[3]
    منبع تحقیق X

    • اگر نمی خواهید، لازم نیست بالای کلاهک انتهایی را علامت بزنید.

    تنوع: همچنین می توانید از پانچ مرکزی برای علامت گذاری بالای کلاهک انتهایی خود استفاده کنید. نوک پانچ را روی درپوش انتهایی قرار دهید و 1 تا 2 بار با چکش به آن ضربه بزنید. پانچ یک فرورفتگی کوچک در فلز بدون آسیب رساندن به موتور ایجاد می کند.

  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 4

    4 مهره ها را از انتهای رزوه دار میله های اتصال باز کنید. میله های اتصال، پیچ های افقی بلندی هستند که درپوش های انتهایی موتور شما را نگه می دارند. هر درپوش انتهایی را برای 4 مهره که روی میله های رزوه دار پیچ شده اند، بررسی کنید. از یک ضامن دار یا آچار برای باز کردن مهره ها و جدا کردن آنها از میله های کراوات استفاده کنید.[4]
    منبع تحقیق X

    • به طور معمول، انتهای رزوه دار میله های اتصال را در همان سمت موتور به عنوان فن پیدا خواهید کرد.
    • فقط یکی از کلاهک های انتهایی دارای مهره خواهد بود. درپوش انتهایی دیگر به جای آن دارای پیچ های ثابت خواهد بود.
  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 5

    5 میله های کراوات را از موتور بیرون بکشید. پس از برداشتن تمام مهره‌ها، یکی از پیچ‌ها را روی درپوش انتهایی دیگر بگیرید. میله کراوات را با احتیاط مستقیم از موتور بیرون بکشید و کنار بگذارید. سپس بقیه پیچ ها را به همین ترتیب جدا کنید.[5]
    منبع تحقیق X

    • مهره ها را دوباره روی میله های اتصال بپیچانید تا گم نشوند.
  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 6

    6 با یک چکش مرده به درپوش های انتهایی موتور ضربه بزنید. چکش مرده یک پتک است که با لاستیک پوشانده شده است تا در هنگام استفاده از آن آسیب یا فرورفتگی ایجاد نکند. لبه چکش خود را در مقابل درز کلاهک انتهایی درست پشت سوراخ مهره سمت چپ بالا قرار دهید. به آرامی درپوش انتهایی را 3-4 بار از موتور دور کنید تا به شل شدن آن کمک کنید. به سوراخ پایین سمت راست بروید و روی چکش خود ضربه بزنید. به طور متناوب به کلاهک انتهایی از طرف مقابل ضربه بزنید تا زمانی که بیرون بیاید. سپس این کار را روی کلاهک انتهایی طرف دیگر تکرار کنید.[6]
    منبع تحقیق X

    • از استفاده از چکش فلزی خودداری کنید زیرا ممکن است به اجزای داخلی موتور آسیب برساند.
  • تبلیغات

    قسمت 2 قسمت 2 از 3: برداشتن بلبرینگ


    دانلود مقاله

  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 7

    1 شفت موتور را با روغن گیر تمیز کنید. شما می توانید از هر نوع اسپری شیمیایی بر روی موتور خود استفاده کنید. شافت فلزی افقی که از وسط موتور عبور می کند را پیدا کنید و انتهای باز شده را با چربی گیر خود اسپری کنید. قبل از پاک کردن آن با یک پارچه مغازه، اجازه دهید چربی‌گیر به مدت 5 تا 10 ثانیه بماند.[7]
    منبع تحقیق X

    • می توانید یک اسپری چربی زدا را از فروشگاه سخت افزاری محلی خود خریداری کنید.
  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 8

    2 یک یاتاقان استخراج کننده را در پشت یکی از یاتاقان های خود محکم کنید. بلبرینگ نقره ای شکل دونات را که به یک انتهای شفت متصل شده است، پیدا کنید. قطب مرکزی استخراج کننده را روی انتهای شفت قرار دهید تا پنجه آن به طرف یاتاقان برسد. دستگیره تنظیم روی دستگاه استخراج را بچرخانید تا پنجه باز شود تا بلبرینگ بتواند در داخل آن قرار گیرد. دستگیره را دوباره سفت کنید تا پنجه در اطراف بلبرینگ بسته شود. مطمئن شوید که نوک پنجه حلقه داخلی بلبرینگ را لمس کند، در غیر این صورت ممکن است به موتور خود آسیب برساند.[8]
    منبع تحقیق X

    • شما می توانید یک دستگاه استخراج بلبرینگ را به صورت آنلاین یا از فروشگاه سخت افزاری محلی خود خریداری کنید.
    • بلبرینگ ها به خوبی روی شفت موتور قرار می گیرند، بنابراین معمولاً نمی توانید آنها را بدون استخراج کننده جدا کنید.
  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 9

    3 دستگیره استخراج کننده را با آچار بچرخانید تا یاتاقان از شفت خارج شود. دستگیره را در انتهای دستگاه استخراج که به قطب مرکزی آن متصل می شود قرار دهید. دسته را با آچار یا ضامن دار بگیرید و در جهت عقربه های ساعت بچرخانید. همانطور که دسته را سفت می کنید، قطب مرکزی بلندتر می شود و یاتاقان را مجبور می کند شفت را جدا کند. دسته را بچرخانید تا بلبرینگ به راحتی از روی شفت خارج شود.[9]
    منبع تحقیق X

    • اگر بلبرینگ همچنان حرکت نمی کند، سعی کنید شفت را با WD-40 یا روان کننده دیگری اسپری کنید تا به شل شدن آن کمک کند.
    • اگر هنگام چرخاندن دسته، شفت موتور نیز می چرخد، سعی کنید آن را با دست دیگر یا آچار ثابت نگه دارید. در غیر این صورت، استخراج کننده ممکن است به درستی کار نکند.

    نکته: اگر به طور تصادفی واشر اسپیسر را از پشت یاتاقان جدا کردید، آن را دوباره روی شفت موتور بلغزانید تا گم نشوید.

  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 10

    4 این فرآیند را روی بلبرینگ دوم تکرار کنید. موتور را بچرخانید تا بتوانید بلبرینگ طرف دیگر را بردارید. استخراج کننده را در اطراف بلبرینگ دوم محکم کنید تا قطب مرکزی به انتهای شفت فشار بیاورد. دسته را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا یاتاقان مستقیماً از شفت خارج شود.[10]
    منبع تحقیق X

    • حداقل یکی از یاتاقان های خود را ذخیره کنید تا بتوانید از خرید جایگزینی با همان اندازه مطمئن شوید. در غیر این صورت، می توانید آنها را بازیافت کنید یا آنها را به یک زباله دان محلی ببرید.
  • تبلیغات

    قسمت 3 قسمت 3 از 3: گرمایش و نصب بلبرینگ های جدید


    دانلود مقاله

  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 11

    1 یاتاقان‌های جدیدی را بخرید که دقیقاً هم اندازه و هم نوع بلبرینگ‌های قدیمی هستند. شما می توانید بلبرینگ موتور خود را به صورت آنلاین یا در فروشگاه سخت افزار محلی خود خریداری کنید. یکی از بلبرینگ های قدیمی را با خود بیاورید تا بتوانید اندازه ها و انواع آن را با هم مقایسه کنید. به طور معمول، بلبرینگ ها به صورت جفت فروخته می شوند، اما ممکن است مجبور شوید آنها را جداگانه خریداری کنید.[11]
    منبع تحقیق X

    • بدنه اصلی موتور را برای داشتن برچسب یا چاپ بررسی کنید زیرا ممکن است اندازه یاتاقان مورد نیاز شما را فهرست کند.
    • از استفاده از یاتاقان هایی با اندازه یا نوع اشتباه خودداری کنید زیرا ممکن است به موتور شما آسیب برساند یا باعث کارایی ناکارآمد آن شود.
    • بلبرینگ های خود را تا زمانی که آماده نصب آنها هستید در بسته بندی آنها نگه دارید تا کثیف نشوند.
  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 12

    2 یاتاقان را روی یک بخاری القایی گرم کنید تا 70 تا 120 درجه فارنهایت (20 تا 50 درجه سانتیگراد) گرمتر شود. دمای بلبرینگ را با دماسنج لیزری بررسی کنید و اندازه گیری را یادداشت کنید. میله گرمایش بخاری القایی را از وسط بلبرینگ قرار دهید و بگذارید گرم شود. صفحه نمایش بخاری را بررسی کنید یا هر 30 تا 60 ثانیه از دماسنج خود استفاده کنید تا ببینید آیا یاتاقان 50 تا 70 درجه فارنهایت (20 تا 50 درجه سانتیگراد) گرمتر از دمای اولیه است یا خیر. اگر اینطور است، بخاری را خاموش کنید.[12]
    منبع تحقیق X

    • فقط یک یاتاقان را در یک زمان گرم کنید زیرا ممکن است دیگری قبل از اینکه فرصتی برای نصب داشته باشید سرد شود.
    • می توانید یک بخاری القایی که مخصوص یاتاقان ها ساخته شده است را به صورت آنلاین یا در فروشگاه سخت افزار محلی خود خریداری کنید.
    • از گرم کردن یاتاقان های خود در دمای بالاتر از 250 درجه فارنهایت (121 درجه سانتیگراد) خودداری کنید زیرا ممکن است به آنها آسیب برسانید.
    • گرما به گسترش حلقه داخلی یاتاقان کمک می کند تا راحت تر روی شفت موتور بچرخد. در غیر این صورت، یاتاقان ممکن است خیلی سفت باشد و نتواند روی آن بلغزد.

    تنوع: اگر بخاری القایی ندارید، می توانید از حمام روغن نیز استفاده کنید. ظرفی را با روغنی پر کنید که نقطه اشتعال آن بالاتر از 482 درجه فارنهایت (250 درجه سانتیگراد) باشد و آن را گرم کنید تا حدود 175 تا 250 درجه فارنهایت (79 تا 121 درجه سانتیگراد) باشد. بلبرینگ ها را داخل روغن بریزید و بگذارید کاملا گرم شوند. بسیار مراقب باشید زیرا روغن بسیار قابل اشتعال است و اگر روی شما پاشیده شود می سوزد.[13]
    منبع تحقیق X

  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 13

    3 دستکش کار مقاوم در برابر حرارت بپوشید. از آنجایی که بلبرینگ بسیار داغ خواهد بود، آن را با دستان خالی لمس نکنید. یک جفت دستکش کار مقاوم در برابر حرارت ضخیم انتخاب کنید تا بتوانید با خیال راحت با بلبرینگ بدون سوختن خود کار کنید.[14]
    منبع تحقیق X

    • اگر دستکش ندارید، فقط از انبر یا انبر برای دست زدن به بلبرینگ استفاده کنید.
  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 14

    4 بلبرینگ را روی شفت فشار دهید تا زمانی که واشر را لمس کند. پس از گرم شدن یاتاقان، میله گرمایش را با دقت بیرون بکشید و کنار بگذارید. بلبرینگ خود را بردارید و آن را روی شفت دو طرف موتور هدایت کنید. بلبرینگ را تا انتها روی شفت فشار دهید تا محکم به واشر فشار بیاورد.[15]
    منبع تحقیق X

    • قبل از قرار دادن بلبرینگ نیازی به روغن کاری شفت ندارید.
    • اگر از حمام روغن استفاده می‌کنید، قبل از نصب بلبرینگ‌ها روی موتور، آن‌ها را پاک کنید.
  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 15

    5 اگر بلبرینگ به راحتی سر نمی خورد از ابزار نصب بلبرینگ برای حرکت دادن آن استفاده کنید. حتی اگر بلبرینگ را گرم کنید، گاهی اوقات ممکن است روی شفت موتور گیر کند. یک ابزار نصب بلبرینگ را که شبیه یک لوله بلند است با انتهای دایره‌ای به اندازه بلبرینگ خود قرار دهید تا صاف به جلوی یاتاقان فشار داده شود. با چکش مرده خود به انتهای دیگر ضربه بزنید تا بلبرینگ در موقعیت خود قرار گیرد.[16]
    منبع تحقیق X

    • می توانید کیت ابزار نصب بلبرینگ را به صورت آنلاین یا از فروشگاه سخت افزاری محلی خود خریداری کنید.
    • اگر بلبرینگ را گرم نکنید، می توانید از ابزار نصب بلبرینگ نیز استفاده کنید، اگرچه نصب آن زمان بیشتری می برد.

    هشدار: هرگز مستقیماً با چکش به بلبرینگ ضربه ندهید زیرا می توانید به راحتی به آن آسیب وارد کنید.

  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 16

    6 یاتاقان دوم را گرم کنید و در طرف دیگر موتور نصب کنید. میله گرمایش را از وسط بلبرینگ دوم قرار دهید و اجازه دهید گرم شود. هنگامی که 50 تا 70 درجه فارنهایت (20 تا 50 درجه سانتیگراد) گرم شد، آن را از بخاری بردارید و روی شفت در انتهای دیگر موتور بکشید. اطمینان حاصل کنید که بلبرینگ محکم به واشر فشار می آورد.[17]
    منبع تحقیق X

  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 17

    7 قبل از مونتاژ مجدد موتور، اجازه دهید بلبرینگ ها خنک شوند. از حرکت دادن موتور به اطراف خودداری کنید زیرا یاتاقان ها هنوز شل هستند و ممکن است از موقعیت خود خارج شوند. یاتاقان ها را تا زمانی که در لمس خنک شوند، رها کنید. هنگامی که آنها درست شدند، درپوش های انتهایی، فن و پوشش فن را روی موتور بپیچانید![18]
    منبع تحقیق X

    • معمولاً 30 تا 60 دقیقه طول می کشد تا یاتاقان ها خنک شوند.
  • تصویر با عنوان جایگزینی بلبرینگ برای موتور القایی مرحله 18

    8 موتور را دوباره در دستگاه خود نصب کنید و آن را به برق وصل کنید. کانکتور سیم را دوباره به کناره موتور وصل کنید تا برق دوباره از آن عبور کند. وقتی همه چیز را نصب کردید، دستگاه را به پریز برق وصل کنید و کارتان تمام شد!

    • اگر موتور هنوز کار نمی کند، ممکن است لازم باشد شخصی را استخدام کنید تا بیاید و آن را تعمیر کند.
  • تبلیغات

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *