تکنیک های بهینه برای بسته بندی لباس ها

اسباب کشی می تواند هیجان انگیز و در عین حال پر دغدغه باشد. هم فرصتی برای تغییر و خلاقیت دوباره در اختیارت میگذارد و هم اینکه تو را با لیستی از باید ها، ریزه کاری ها و مقدار زیادی بسته بندی روبرو می کند . شاید بنظر برسد که لباس های شما براحتی قابل حمل اند و فقط به چمدان و کیسه ی لوازم شخصی نیاز داشته باشند ولی شاید بخواهید کمی از آنچه که هستند مرتب تر باشند. جمع و جور کردن لباس ها کار سخت و دشواری است و مهم است که لباس های شما در حین اسباب کشی از خانه ی فعلی به خانه ی جدید سالم و خشک  باقی بمانند. لباس ها را طبق روش های بهینه زیر بسته بندی و از مواد مناسب برای این کار استفاده کنید.

آماده کردن لباس ها برای بسته بندی

بیرون آوردن و دسته بندی لباس ها

آماده کردن لباس ها

اغلب اوقات در طول سالیان زیاد، لباس ها روی هم انباشته می شوند حتی بدون اینکه شما متوجه آن باشید. اولین قدم برای دسته بندی همه ی این لباس ها، بیرون آوردن آنها از کمد، گنجه، اتاق زیر شیروانی و زیر تخت است. همه چیز را بیرون بکشید. چه آنهایی که بر روی زمین افتاده اند، یا روی تخت پخش اند. لباس ها را بر اساس رنگ، اندازه و بافت پارچه با هم جفت کنید.

  • اولین باری که شروع به طبقه بندی کردید، وسایلتان را در محل های مشخص شده قرار دهید.
  • شروع به جور کردن سایز جعبه ها و چمدان ها کنید. اگر تعداد مشخصی وسیله کوچک مرتبط با هم دارید می توانید آنها را در جعبه کوچکتری قرار دهید، می توانید این دسته را با جعبه ی کوچکتری جفت کنید. به این ترتیب دسته های بزرگتر هم باید با چمدان ها و جعبه های بزرگتر جفت شوند.

از شر وسایل اضافی خلاص شوید

لباس های اضافی

اکنون زمان مناسبی است تا لباس های کهنه ای را که در کمد دارید و ده سال از نپوشیدن آنها می گذرد امتحان کنید. لباس ها را بررسی کنید تا اثری از کپک، گلوله ی نفتالین، حشرات و ساس در آنها نباشد. آنها را ببویید تا بوی کهنگی ندهند. مشخص کنید که آیا قدیمی شده اند یا خیر. وقتی که به خوبی کمد(قفسه) خود را جست و جو کردید، اکنون شما باید دسته ای از لباس های کهنه، کوچک شده و پاره برای دور انداختن داشته باشید .

  • لباس هایی که هنوز شکل خود را حفظ کرده اند، اندازه ی شما نیستند و یا برای اقلیم خانه جدیدتان مناسب نیستند را اهدا کنید. خیلی از مردم دوست دارند لباس ها را به خیریه ها و بهزیستی ببرند.
  • لباس هایی که پاره شده اند، لکه دارند یا برای پوشیدن در مکان های عمومی زیادی کهنه شده اند را دور بریزید،  این کار خصوصا زمانی بدرد می خورد که زیرپوش کهنه و جوراب هایی در کمد شما به مدت طولانی روی هم انباشته شده اند.

لباس های پر کاربرد که فورا به آنها نیاز پیدا می کنید را جدا کنید

لباس های پر کاربرد

به احتمال زیاد شما در روز اول اسباب کشی، همه ی بسته بندی هایتان را باز نخواهید کرد، پس یک کیف کوچک برای عوض کردن لباس در خانه ی جدید همراه خود داشته باشید. یادتان باشد که یک لباس مناسب برای روز اسباب کشی، همینطور زیرپوش و جوراب برای خودتان کنار بگذارید.

  • وسایلی را که بلافاصله بعد از رسیدن در خانه ی جدید به آنها نیاز پیدا می کنید را در محفظه ی جداگانه ای قرار دهید.
  • اینها فقط شامل لباس نمی شوند، بلکه میتواند مسواک، مام، اسپری مو و … باشند.

از لباس های کهنه برای بسته بندی شکستنی ها استفاده کنید

استفاده از لباس های کهنه برای بسته بندی شکستنی ها

وقتی که اسباب کشی می کنید، باید ظرف ها، بلوریجات و… را هم منتقل کنید. این وسایل را در لباس های کهنه ای که می خواهید دور بریزید بپیچید. لباس هایی را پیدا کنید که با شکل و اندازه ی چیزی که می خواهید در آن بپیچید تناسب داشته باشند. اگر وسایل باریکی دارید می توانید آن ها را در لنگه های شلوار جاسازی کنید، اگر بشقاب پهنی دارید که می خواهید در چیزی بپیچید، آن را درپهنای یک پیراهن جای دهید.

  • وسایل را با دقت، روی هم یا کنار هم قرار دهید تا نشکنند.
  • همچنین وقتی شروع به بسته بندی کردید، می توانید لباس های کهنه ی بیشتری را بصورت لایه لایه در بین وسایل قراردهید. یک پیراهن یا شلوار اضافی بین وسایل بگذارید.
  • لیوان ها و ظروف پایه دار را در جوراب های ساق بلند قرار دهید.

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله بسته بندی شکستنی ها را مطالعه بفرمایید.

بعضی از وسایل را در کشوی کمد خود باقی بگذارید

لباسها در کشو کمد و میز

اگر می خواهید زمان اسباب کشی، دراور را هم با خود ببرید می توانید بعضی از وسایل را در کشوی آن قرار دهید . لباس های سبک مثل زیرپوش، جوراب، تیشرت و … لباس هایی مثل شلوار ورزشی، لباس های جین( لی) و کت ها را بیرون بیاورید. سپس، می توانید کمد را بصورت سر هم و یا بصورت قطعات جدا از هم با خود ببرید. از افرادی که درشت اندام هستند و یا بالاتنه ی قوی دارند، برای حرکت دادن کمد کمک بخواهید.

  • اگر کشوها بطور کلی آزاد هستند و هیچ سیستم قفل کننده ای ندارند، بهترین کار این است که آنها را بیرون بیاورید و چیزی هم داخل آنها قرار ندهید.
  • اگر تصمیم دارید که دراور را با کشو ها حمل کنید برای محافظت از آنها، طنابی را بردارید و آن را روی تمام کشو بپیچید و دو انتهای طناب را به هم گره بزنید. سپس مقدار بیشتری طناب بردارید و به دور بقیه ی کشو ها بپیچید. تمام اطراف دراور را بپوشانید و با احتیاط، آن را در کامیون اسباب کشی بصورت امن مستقر سازید. همچنین می توانید از طناب یا تسمه بالابر استفاده کنید. آن ها را خیلی سفت به دور دراور بپیچید و در گوشه ای از کامیون که امن باشد قرار دهید .

یاد بگیرید که چگونه لباس ها را بصورت درست و بهینه تا و بسته بندی کنید .

لباس ها را بپیچید یا بقچه بندی کنید

تا کردن لباس ها به صورت بهینه

می خواهید مطمئن شوید که لباس های پیچیده شده ی شما تمیز می مانند و آب یا چیز دیگری به آنها دخول نمی کند بنابراین می توانید هرچقدر که می خواهید لباس درون جعبه های خود قرار دهید. بهترین راه این است که آنها را پشت و رو بپیچید. در این حالت چروکی که بعد از پیچیدن بوجود می آید در هنگام باز کردن بسته بندی ها راحت تر رفع می شود. بقچه بستن هم فکر عالی است به شرطی که مشکلی با کمی چروک شدن لباس هایتان نداشته باشید.

  • برای بقچه بستن، یک تکه پارچه با ابعاد بزرگ را روی یک سطح تمیز مثل میز قرار دهید. این تکه پارچه می تواند ژاکت، کت زمستانی یا یک پلیور بزرگ باشد. 
  • لباس ها را یکی یکی بر روی تکه پارچه قرار دهید. از لباسی که بعد از آن ( تکه پارچه)، بزرگترین سایز را دارد شروع کنید، تا رسیدن به سایز متوسط به کار خود ادامه دهید،  تا به کوچکترین سایز برسید. در آخر، یک انتهای تکه پارچه ی بزرگ را که در زیر همه قرار دارد، در دست خود بگیرید و شروع به پیچاندن کنید، تا زمانی که همه ی لباس های درون بقچه سفت و محکم به هم پیچیده شده باشند. همچنین می توانید تعدادی نوار لاستیکی دور بقچه بپیچید تا آن را امن نگه دارید.

لباس هایتان را درون جعبه های کوچک بسته بندی کنید.

جعبه کوچک برای بسته بندی لباس
  • وزن لباس ها همانند کتاب ها می تواند به مقدار زیادی دست کم گرفته شود. به همین خاطر بهتر است لباس هایتان را به جای قرار دادن در چند جعبه ی بزرگ، در تعداد زیادی جعبه ی کوچک قرار دهید. اگر اینکار را نکنید، وسایل زیرین ممکن است بیرون بیفتند و بعدا حمل کردن آنها بسیار مشکل خواهد بود .
  • زمانی که جعبه ها را برای استفاده می خرید یا قرض می گیرید، سعی کنید جعبه هایی با ابعاد  12X12 اینچ خریداری کنید.
  • هر جعبه ی بزرگتر از این،  برای حمل کردن مشکل است.
  • گاه و بی گاه جعبه ها را در حین بسته بندی بلند کنید. اینکار به شما نشان می دهد که آنها چقدر سنگین شده اند و چه زمانی باید جعبه ی جدیدی را بردارید.

از چمدان برای انتقال لباس هایتان استفاده کنید

چمدان برای بسته بندی لباس

این ارزان ترین روش برای انتقال لباس هایتان است، اگر خودتان چمدان داشته باشید. آن ها را به سادگی و بطور آراسته تا کنید و یکی را روی دیگری قرار دهید. سعی کنید شلوار و شلوارک ها را در پایین چمدان قرار دهید وفضای بالای چمدان را برای پیراهن ها و لباس های بلند خالی بگذارید.

  • اگر می توانید از چمدان های چرخ دار استفاده کنید. آنها برای اسباب کشی خیلی بهتر هستند، چه وقتی که بخواهید لباس ها را به کامیون اسباب کشی حمل کنید و چه بخواهید آنها را به خانه ی جدیدتان ببرید.
  • حواستان باشد که لباس های ظریف و حساس را خیلی سفت و محکم درون چمدان قرار ندهید. می توانید آنها را آزاد تر و یا با روش دیگری بسته بندی کنید. چمدان ها برای انتقال تیشرت، لباس های جین(لی) و شلوارک گزینه ی بهتری محسوب می شوند، همه ی اینها بعدا قابل اتوکشی هستند.

از کارتن رگال دار برای حمل لباس استفاده کنید

جعبه مخصوص حمل لباس

وقتی که می خواهید تیشرت و لباس های بلند و شلوارها و … را انتقال دهید، باید از چروک شدن آنها جلوگیری کنید. جعبه های رگال دار بلند هستند و در هر دو طرف دستگیره دارند و بالای آنها به یک آویز لباس مجهز شده است. آنها به شما این امکان را می دهند که لباس های خود را آویز کنید در نتیجه مجبور نیستید آنها را تا کنید. به این ترتیب شما بیشتر آویزهای لباس خود را هم بسته بندی می کنید که به خوبی می توانید از آنها استفاده کنید.

  • ترجیحا جعبه رگال دار با آویزهای فلزی پیدا کنید نه مقوایی. خصوصا زمانی که می خواهید تعداد زیادی لباس را درون جعبه قرار دهید. آویز فلزی مقاومت بهتری در نگه داشتن لباس ها در طول زمان دارد و همچنین بعدها دوباره استفاده خواهد شد.
  • جعبه های رگال دار نسبتا گران قیمت هستند. اگر میتوانید، استفاده خود را محدود کنید. فقط یک یا دو عدد بخرید و تنها اجناس با ارزش خود را درون آن قرار دهید .

لباس هایتان را درون کیسه زباله و یا کیسه های وکیوم شده عاری از هوا قرار دهید

کیسه وکیوم بدون هوا برای لباس

کیسه های زباله، ارزان ترین و آسان ترین روش برای محافظت از لباس های آویزی شما هستند. به وسیله ی قیچی، ته کیسه ی زباله را سوراخ کنید. به اندازه ی کافی بزرگ باشد که بتوانید آویزها را از آن رد کنید. لباس ها را از سوراخ رد کنید و روی آویز بلغزانید. پایین کیسه را با یک گره سفت کنید و بالای کیسه را به وسیله ی یک زیپ به هم متصل کنید.

  • کیسه های وکیوم شده یک گزینه ی عالی دیگر است که بصورت خیلی ارزان در بیشتر فروشگاه های بزرگ پیدا می شوند واندکی فضای بیشتر برای بسته بندی در اختیار شما قرار می دهند.
  • لباس هایتان را ، چه تا شده ، چه بصورت پهن ، درون کیسه های مهروموم شده قرار دهید ، بستگی دارد که سایز کیسه ی شما چقدر باشد . بالای کیسه را باز کنید (معمولا یک زیپ در آنجا تعبیه شده است) لوله ی خرطومی جارو برقی را به کیسه بچسبانید و هوای داخل آن را مکش کنید. زمانی که هوای اضافی از داخل کیسه زدوده شد، شما می فهمید که کیسه های بسته بندی لباس در جعبه ها و چمدان ها چقدرمی توانند کم حجم و باریک باشند .

روی جعبه هایتان برچسب بچسبانید

برچسب زدن رو جعبه

هر برچسب باید شامل فصل، اندازه و نوع (پارچه، ژاکت، کت، زیرپوش و … باشد) اینکه متعلق به کیست و مکان آن در خانه ی جدید کجاست. شما می توانید از برچسب های پیش ساخته شده برای اسباب کشی یا از برچسب هایی که آخرین بار برای جلد کتاب استفاده کردید بهره ببرید. یک گزینه ی عالی دیگر این است که تکه کاغذی را روی سطح  جعبه بچسبانید. مطمئن شوید که ازچسب کافی برای محکم کردن برچسب استفاده کرده اید.

  • برچسب ها را کاملا با نوار شفاف بپوشانید. به این ترتیب اگر جعبه های شما در بیرون و زیر باران بمانند، از آسیب حفظ می شوند و همچنان قادر خواهید بود به راحتی برچسب را ببینید.
  • روی برچسب ها را با خودکار مشکی یا ماژیک جادویی بنویسید. به این طریق، از پاک شدن آنها در حین ارسال جلوگیری می شود.

کفش هایتان را جدا از لباس ها بسته بندی کنید

بسته بندی کفش ها

این کار لباس هایتان را از کثیف شدن حفظ می کند. اگر هنوز جعبه کفش هایتان را دارید، از آنها برای بسته بندی استفاده کنید. شما می توانید جعبه کفش ها را، روی هم، در یک جعبه ی بزرگتر بچینید. 

  • اگر کفش ها را بدون جعبه کفش بسته بندی می کنید، داخل آنها را با جوراب و کاغذ پرکنید  تا هم فرمشان حفظ شود و هم مچاله نشوند. همچنین از فرسایش آنها جلوگیری می کنید.
  • کفش ها را یکی در میان بچینید تا درمصرف فضا ی جعبه صرفه جویی کنید.

حمل لباس ها بدون بسته بندی

حمل لباس بدون بسته بندی

اگر مسیر کوتاهی را طی می کنید، نیاز به بسته بندی هیچ چیز نیست. مثلا  اگر میخواهید فقط به چند خیابان دیگر کوچ کنید، می توانید لباس ها را همانطور بر روی آویز باقی بگذارید  و بر صندلی عقب خودرو ی خود قرار دهید. همچنین می توانید درباره ی اینکه در یکبار چقدر لباس با خود ببرید ، آسان گیر باشید . فقط تعداد کمی جعبه در هر بار با خود ببرید. ابتدا لباس هایی را به خانه ی جدید ببرید که به زودی به آنها نیاز پیدا نمی کنید .

لباس ها را بر اساس جنس بسته بندی کنید

لباس ها را بر اساس جنس آنها گروه بندی کنید

بسته بندی لباس ها بر اساس جنس آنها

لباس هایی را که از یک جنس هستند در یک جعبه قرار دهید. چه ابریشمی باشند، چه کتان، پلی استر، پشمی و … طرز برخورد با هر نوع بافت پارچه متفاوت است که از نظر ضخامت و قابلیت چروک شدن با هم تفاوت دارند. به این ترتیب وقتی به خانه ی جدیدتان رسیدید، ترتیب دادن لباس هایتان و اولویت بندی آنها، که کدام را زودتر بیرون بیاورید، خیلی راحت تر می شود.

  • جنس پشمی عموما ضخیم تر است و کمتر در معرض چروک شدن قرار دارد. برای بسته بندی این نوع لباس ها، آنها را بصورت عادی تا کنید و روی یکدیگر قرار دهید. می توانید یک حوله ی کاغذی بین آنها بگذارید تا از درهم و برهم شدن یا گره خوردن آنها جلوگیری کنید. همچنین متوجه خواهید شد که برای جای دادن این اجناس پشمی به تعدادی جعبه ی بیشتر نیاز دارید.
  • اجناس ابریشمی و کتان نازک تر هستند و آسان تر چروک می شوند. اگر با چروک شدن آنها مشکلی ندارید، می توآنید آنها را تا کنید و درون جعبه بگذارید. وقتی به خانه ی جدیدتان کوچ می کنید همیشه امکانی برای یکبار اتوکشی لباس ها وجود دارد. اما اگر نمی خواهید که لباس هایتان چروک شوند، می توانید آنها را روی آویز بگذارید و با یک کیسه ی پلاستیکی لباس، روی آن را بپوشانید و در وسیله ی نقلیه ای که با آن اسباب کشی می کنید آویزان کنید.
  • پلی استرو اجناس دیگر می توانند درون جعبه ها فشرده شوند. آنها نازک اند و به راحتی چروک نمی شوند. آنها را مانند لباس های معمولی دسته کرده و هر یک را روی دیگری درون جعبه بچینید.

لباس های خارج از فصل را در اولویت بسته بندی قرار دهید

اولیت بسته بندی لباس ها در اسباب کشی

شما الان به آنها نیاز نخواهید داشت. می توانید جعبه ها را نشانه گذاری کنید تا آنها را آخر از همه باز کنید. برای مثال: اگر شما درآغاز تابستان اسباب کشی می کنید، می توانید از بسته بندی پلیور های پاییزی و کاپشن های زمستانی شروع کنید. اگر در اواسط دی ماه اسباب کشی می کنید، تیشرت های آستین کوتاه و شلوارک ها را بسته بندی کنید.

  • اگر دریکی از آن ماه های فی ما بین بسته بندی می کنید، بعضی از لباس هایی را که استفاده می کنید نزدیک به بالای جعبه قرار دهید.
  • لباس های ویژه ی خود را هم بسته بندی کنید. اینها شامل لباس های کوهنوردی، مایو شنا و … می شود. احتمالا بعد یک اسباب کشی اساسی، شما مسافرتی نمی روید تا به آنها نیاز داشته باشید.

لباس های خود را بر اساس فصل مرتب کنید

مرتب کردن لباس ها بر اساس فصل

در جعبه های جدا، لباس های مربوط به فصل تابستان، پاییز، زمستان و بهار را قرار دهید. لباس های تابستان و بهاردر کل سبک  ترند و می توان آنها را محکم با هم بسته بندی کرد. این نوع لباس ها تا حدی براحتی قابل چروک شدن هستند، بنابر این شما می توانید تعداد خاصی از آنها را آویز کنید. هرچند شما باید  فضای قابل استفاده ای را باقی بگذارید، پس عاقلانه انتخاب کنید. لباس های زمستان و پاییز ضخیم ترند و کمتر چروک می شوند. به جعبه های بیشتری نیاز خواهید داشت اما به آویز بیشتر احتیاج پیدا نمی کنید.

  • مطمئن شوید که همه ی جعبه ها برچسب دارند. به این ترتیب شما نیاز ندارید که برای پیدا کردن چیزی، هر جعبه را بگردید.
  • لباس های مشخصی را، بسته به محل زندگی خود اولویت بندی کنید. اگر به شمال کوچ می کنید، ابتدا لباس های زمستانی را بسته بندی کنید. به این ترتیب وقتی به آنجا می رسید، آنها برای شما آماده هستند. اگر به جنوب می روید، ابتدا لباس های تابستانی و بهاری را بسته بندی کنید.

لباس هایتان را بر اساس اندازه و حجم از هم جدا کنید

جدا کردن لباس ها بر اساس اندازه و حجم

همه ی لباس های سایز بزرگ را در یک جعبه قرار دهید و همه ی لباس های سایز کوچک را در جعبه ای دیگر. برای مثال: پلیور، ژاکت، کاپشن و لباس های جین (لی) و… را درون یک جعبه قرار دهید.  زیرپوش، جوراب، دستکش، گوش پوش، مچ بند پا و … را در جعبه کوچکتر قرار دهید. بخاطر اینکه شما در اینجا لباس ها را  برطبق سایز جمع و جور می کنید، مطمئن شوید که برچسب واضحی برای بیان محتوای جعبه  بر روی آن نوشته اید.

  • لیستی در حین بسته بندی تهیه کرده تا کار نوشتن برچسب ها راحت تر انجام شود .
  • این روش ها را با روش های دیگر ترکیب کنید . برای مثال : لباس های پرحجمی را که فقط در زمستان استفاده می شوند ، با هم  و لباس های کوچکتر که از جنس ابریشم هستند را با هم بسته بندی کنید . اینکاه باز کردن انها را اسان تر می کند .

لباس ها را طبق کاربرد آنها ازهم جدا کنید

جدا کردن لباس ها طبق کاربرد

تمام شلوارها را در یک جعبه بسته بندی کنید. تمام زیر پوش ها را جمع کنید و آنها را در یک جعبه ی دیگر قرار دهید. یک جعبه ی مجزا برای پیراهن های بلند داشته باشید. این روش برای اسباب کشی در زمان کوتاه طراحی شده است. اگر شما قصد دارید تا در زمان طولانی تری اسباب کشی کنید،  بهترین کار این است که روش های دیگری را امتحان کنید. آنها به شما امکان می دهند لباس ها را بطور منظم و درسطحی گستره در یک جعبه جای دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *